Logik enligt Vägverket

För exakt tre veckor köpte jag min gula, fina Suzuki. Jag var väldigt noga med att ha den avställd och direkt nästa morgon kollade jag det via Vägverkets hemsida för att undvika misstag. För säkerhets skull loggade jag in även på torsdagen. Motorcykeln var avställd. Helgen gick och en vecka efter inköpet trillade ett kuvert ner i brevlådan. Nu var den helt plötsligt påställd, och en straffavgift för trafikförsäkringen hade tickat igång.

Jag ställde direkt av motorcykeln via samma webbplats som tidigare och ringde Vägverket. Att tala med myndigheter är ungefär som att prata med en vägg. Ursäkten till problemet jag råkat ut för var att de har långsam hantering av ärenden. De tog själva på sig ansvaret för det, men sade samtidigt att jag varit för snabb. De måste givetvis få ett antal dagar på sig för att hantera ägarbyten. Jag kontrade direkt med frågan att om Suzukin bytt ägare den 1 april och de knappar in uppgifterna den 5 april, får den nya ägaren då stå för straffkostnaden för de mellanliggande dagarna. Ja, givetvis, hur skulle vi annars göra, blev svaret.

Inte mycket att göra än att betala. Som tur är täcker de kronor jag prutade på priset straffavgiften, men man kan ju ha roligare för slantarna än att ge dem till en snigelmyndighet...

Kommentera här: