En röd blixt lätt förvirrad


Idag tog jag motorcykeln för att köra till Italian Bike Center i Arboga för en tvåårsservice. Jag åker från jobbet med sikte mot Kolbäck och Köping för att sedan komma vidare mot Arboga.

Problem ett uppstår i Köping. Av någon anledning är jag plötsligt mitt inne i centrum, som dessutom är avspärrat, och krypkör på kullerstenarna. Nytt försök, men snart är jag tillbaka ungefär på samma plats igen. Efter två varv kommer jag ut på en lite större väg mot Kungsör. Okej, tänker jag, det är värt en chansning. Och det var rätt. En liten bit längre fram kommer skylten mot Arboga. Pust, nu är jag på rätt spår igen.

Jag närmar mig Arboga och svänger av mot city. Det jag vet är att verkstaden ska ligga på vänster sida på Fabriksgatan. Jag kör, fortsätter och inser snart att det är fel. Svänger av för att vända och hamnar mitt i ett bostadsområde. Tar mig tillbaka på samma väg, men nej, ingen avfart åt det hållet heller så jag får vända ytterligare ett varv. Nu stannar jag och frågar och får reda på att jag ska fram till en viadukt, därefter är det enkelt. Kör tillbaka samma väg dit jag vände, men tar vänster istället för höger. Ser en skylt fabriksområde och tänker att det är nog rätt. Lyckas hamna i en återvändsgränd innan jag vänder och till slut ser skylten - Fabriksgatan. Där ska det ligga.

Väl framme parkerar jag och går in. Och jag har i alla fall lyckats roa med mina äventyr. Personalen har sett mig från andra sidan av vägen när jag har kört genom Arboga inte en gång. Inte två. Utan tre. Innan jag till slut kom fram.

Det hela slutade med skjuts till tågstationen av mekanikern. Och det kanske var lika bra det...

Kommentera här: