En helkväll med Frank


Varje jul får vi en trevlig upplevelse i julklapp av sambons mamma. I år bjöd hon alla barnen med respektive på en helkväll på Frank, en härlig krog med lång väntelista och känd för bra mat. Vi bokade för sisådär tre månader sedan och igår var det äntligen dags.

Kvällen inleddes med en glas cremant på systerbaren Circus, innan vi fick vårt härliga bord med en stor rund, röd soffa. Vi beställde alla varsin Frank Rules, en överraskningsmeny med fyra rätter där kocken själv bestämmer vad som serveras och till vem. Det enda du påverkar är varmrätten - kött eller fisk. Jag var den enda som valde fisk, men fisk är gott.


Min första rätt blev en italiensk hyllning till våren, inbakad zucchiniblomma med mozarella och parma serverad med tomater och ramslökspesto. Och till det ett underbart lite spritsigt vitt. Mums!


Rätt nummer två speglade tillbaka på det brittiska bröllopet för någon vecka sedan. En variant på fish and chips med pilgrimsmussla, dansk remoulad och äpplechips.


Min varmrätt blev mälargös med blåmusslor, sockerärtor, selleri och färsk potatis. Underbart gott!


Kvällen avslutades med en valhronamousse serverad med färska och frystorkade hallon, en hallonsorbet och ett litet frasigt torn. Hela kvällen serverades maten med passande viner.

Visst, det kostar en hel del att äta på Frank, men den här gången blev jag riktigt imponerad. Det var omtanke bakom mat och dryck, och kyparen var trevlig, kunnig och omtänksam. Vill man fira något eller ha en trevlig kväll kan jag varmt rekommendera det!

1 Sussie:

skriven

Ser himlans gott ut ... tyvärr så tillåter inte min plånbok det kalaset men när ngn annan betalar är det ju kanon =)

Kommentera här: