Bo på bondgård, bada Vättern

På väg hem från Astrid Lindgrens Värld stannade vi till i Vreta för att bo på bondgård. Vi bodde där för tre år sedan, och det är ett supermysigt ställe precis utanför Linköping. De har kossor och hästar, hönor och en tupp som väcker dig på morgonen. Vi fick ett härligt loftrum med egen uteplats, sov gott och efter frukost blev det en ridtur på Totte.

Först fick vi hämta in Totte från hagen. Även om det var tidig förmiddag började solen hetta och snart var det rejält varmt. Vi skrittade runt hagarna med kossor, gick ett varv inne i skogen och tillbaka. Närmare en timme senare var vi vid gården igen och Totte fick ledigt i hagen.

Nu var alla rejält varma så hemvägen fick gå via Motala, mitt under Vätternrundan, och ett stopp vid Varamobadet. Fantastiskt fint med lång sandstrand och klart vatten. Är det 30 grader så är det.

En lördag i Mattisskogen

Vår tredje och sista dag i Astrid Lindgrens Värld startade med frukost och direkt in i parken. Vi tog oss till Kvarnen, en lite gömd lekplats vid Mattisskogen. Här gick det att hissa och pumpa vatten, åka rutschkana och klättra. Planen var att starta vid Ronja och se första föreställningen. Det blev minst sagt succé - och totalt fyra föreställningar vid Mattisborgen under dagen. Vi hann även med att leka vid Kajsa Kavat, och ge Pippi ytterligare en kram, innan vi gav oss mot bilen för att börja resan hemåt. Ett perfekt avslut på tre härliga dagar.

En dag på zoo

I veckan blev det en ledig dag för att följa med öppna förskolan till Parken Zoo i Eskilstuna. Spöregn och storm, men som tur var kom solen fram lagom till dess att bussen stannade utanför entrén. Vi tittade på alla djur, gick in till lemurerna och lamorna, åt lunch och sedan mot karusellerna.

Det blev tre varv på raken i en rejäl virvelvind, några turer i berg- och dalbanan, flygplan, lilla fritt fall och massor med annat kul. Perfekt också när längden visst gått över 110 centimeter så att man får åka en del själv. Plus fiska ankor som resulterade i en rosa grisis. En perfekt utflykt en vanlig tisdag i juni!